ARTYKUŁ OPUBLIKOWANY w "Nowe trendy i wyzwania w zarządzaniu. Koncepcje zarządzania", red. Weiss E., Godlewska M., Bitkowska A.
Rola członków organizacji w zarządzaniu wiedzą
WSTĘP
Umiejętne wykorzystanie wiedzy, jako strategicznego zasobu, staje się jednym z kluczowych czynników, mogących zapewnić organizacji przewagę konkurencyjną. Umiejętności, pomysły i doświadczenie pracowników, menedżerów i dyrektorów wiedzy bardzo często decydują o sukcesie organizacji. W artykule zostały przedstawione charakterystyki, zadania oraz role pracowników, menedżerów i dyrektorów wiedzy w organizacji zarządzającej wiedzą.
CHARAKTERYSTYKA I ZADANIA PRACOWNIKA WIEDZY
P. Drucker jako pierwszy w wydanej w 1959 roku książce „Landmarks of tomorrow” („Znaki przyszłości”) oznajmił rychłe nadejście pracownika wiedzy (knowledge worker), a następnie już w 2003 roku stwierdził, że „to nie pracownicy to ludzie”, akcentując w ten sposób bardziej humanitarny wymiar pracy.
Analiza literatury tematu pokazuje, że funkcjonuje różnorodna interpretacja pojęcia „pracownik wiedzy”. M. Bratnicki uważa, że pracownicy wiedzy „są ekspertami w swej dziedzinie, co pozwala im na określenie, jakie elementy wiedzy są najbardziej cenne i na dokonywanie syntez. Ich zadanie polega na uchwyceniu, zmagazynowaniu i podtrzymywaniu wiedzy tworzonej przez innych”. Według P. Druckera pracownik wiedzy powinien być sprawnym egzekutorem, znającym się tak dobrze na „produktywnej alokacji wiedzy, jak kapitalista na alokacji kapitału”. Natomiast S. Jones jest zdania, że każdy członek organizacji jest pracownikiem wiedzy. A.D. Amidon podkreśla, że pracownicy wiedzy zaczynają być podstawową kategorią zatrudnionych.
W organizacji każdy może być twórcą wiedzy (w trakcie studiowania literatury tematu spotkałam się również ze stwierdzeniem, że „każdy jest pracownikiem wiedzy”).
Można przyjąć następujące założenie. Ponieważ w organizacji zarządzającej wiedzą każdy jest pracownikiem wiedzy, tym większych można spodziewać się korzyści, wynikających z optymalnego zarządzania tą wiedzą, co ma istotny wpływ na budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej.
P. Drucker wskazał na sześć czynników, decydujących o produktywności pracowników wiedzy:
Pracownik wiedzy powinien: prezentować wysoki poziom profesjonalizmu, mieć doświadczenie w realizacji złożonych projektów i umieć kreować, gromadzić oraz uaktualniać wiedzę ukrytą i dostępną. Główne cechy opisujące pracownika wiedzy to: kreatywny, przedsiębiorczy, mobilny i szybko adaptujący się do nowych warunków.
CECHY, ZADANIA I ROLE MENEDŻERA I DYREKTORA WIEDZY
Przez pojęcie menedżera wiedzy rozumiem członka organizacji ze średnich i najwyższych szczebli zarządzania. M. Bratnicki używa sformułowania menedżerowie przedsięwzięć wiedzy, wskazując na ich charakter działania, który „przebiega w obrębie projektów zorientowanych bądź na specyficzne formy wiedzy albo na usprawnienie szczególnych rodzajów działalności powiązanych z wiedzą, takich jak: dokonywanie wyceny wiedzy, negocjowanie z wewnętrznymi i zewnętrznymi właścicielami kapitału intelektualnego, zarządzanie portfelem zasobów wiedzy........także analizę finansową oraz rozwój potencjału ludzkiego.” Następujące słowa P. Druckera uzupełniają powyższą myśl: „.....współczesny menedżer ponosi odpowiedzialność za zastosowanie i wykorzystanie wiedzy”.
Stanowiska menedżerów wiedzy powinny zostać utworzone na szczeblu zarządu. Powierzenie menedżerowi wiedzy szerokich uprawnień decyzyjnych pozwoli jemu swobodnie działać w obrębie całej organizacji, jak również będzie sygnałem dla wszystkich członków organizacji, jaką wagę przykłada się do procesu zarządzania wiedzą. Nie jest korzystne, z punktu realizacji koncepcji zarządzania wiedzą, przekazywanie odpowiedzialności za zarządzanie wiedzą członkom organizacji, np.: zajmującym się procesem uczenia się, czyli organizowaniem szkoleń i treningów lub osobom odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie systemu informatycznego i sprawny obieg informacji. Ci pierwsi mogą nadać zarządzaniu wiedzą wymiar czysto technologiczny, a drudzy szkoleniowo - treningowy.
A oto przeciętny profil menedżera wiedzy:
Uzupełnię powyższy profil o zestawienie cech i umiejętności wymaganych na stanowisku menedżera wiedzy, które zaprezentuję w tabeli 1.
Davenport i Prusak |
Nonaka i Takeuchi |
|
|
Tabela 1. Zestawienie cech i umiejętności wymaganych na stanowisku menedżera wiedzy
Źródło: M. Strojny, op. cit., s. 22.
Teraz przejdę do omówienia zadań, jakie menedżer wiedzy realizuje w organizacji zarządzającej wiedzą:
Menedżerowie wiedzy najwyższego szczebla zarządzania, tzw. Dyrektorzy Wiedzy, w odróżnieniu od menedżerów średnich szczebli zarządzania mają do spełnienia dodatkowe role, takie jak:
M. Bratnicki do najważniejszych obowiązków dyrektora wiedzy zalicza:
Rola dyrektora wiedzy jest szczególnie niezbędna w organizacjach gdzie wiedza jest kluczowym zasobem strategicznym (np.: w firmach konsultingowych), albo w organizacjach, które oferują produkty lub usługi bogate w wiedzę.
Wymienię aspekty ułatwiające menedżerom wiedzy zarządzanie wiedzą:
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Pracownicy wiedzy są odpowiedzialni za kreowanie i gromadzenie wiedzy jawnej i ukrytej. Mają oni bezpośrednią styczność z praktyczną stroną biznesu, co pozwala im zdobywać wiele doświadczeń i umiejętności. Pracownicy wiedzy przede wszystkim powinni rozwijać zdolności komunikowania się i przekazywania swojego doświadczenia innym.
Menedżer i dyrektor wiedzy powinni posiadać następujące umiejętności: adaptacji wizji w codziennym działaniu, jednoczenia członków organizacji wokół określonych celów i wzbudzania ich zaangażowania oraz lojalności, tłumaczenia celowości podjętych decyzji, wysłuchiwania opinii, uwag i wątpliwości oraz uwzględnianie sugestii przy podejmowaniu decyzji. Menedżer i dyrektor wiedzy powinni być postrzegani przez członków organizacji jako osoby wiarygodne, otwarte na innowacje, aktualizujące wiedzę, rozwijające się, właściwie zarządzające kompetencjami pracowników, umiejące odpowiednio się zachować w sytuacjach kryzysowych, budujące pozytywną atmosferę w zespole, rozwijające swoją inteligencję emocjonalną. Menedżer i Dyrektor Wiedzy powinni mieć swoje biurko na tych samych piętrach, co pracownicy wiedzy, jeżeli doceniają oni wartość nieformalnej komunikacji. Powinni również zadbać o ustawienie urządzeń do przyrządzania kawy lub herbaty w centralnym miejscu, aby mogło to wspomagać nieformalną wymianę informacji i wiedzy wśród menedżerów i pracowników wiedzy.
Menedżer i Dyrektor Wiedzy powinni być „trochę uczniem, a trochę nauczycielem”, aby wspierać pracowników wiedzy w ich codziennej pracy.
Bibliografia
TEKST: Violetta Wróblewska.
Wszelkie prawa zastrzeżone.